Testar funktionalitet med ite text i rutan för meddelanden vi kan lägga ut ovanför forumet.

Lägg upp en grodbild på Frog a day! https://pilgift.se/viewtopic.php?f=18&t=384

Vad står i blom?

Levande växter och plantor, arter, ljusbehov mm...
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4801
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vad står i blom?

Inlägg av FrankD »

Ingen som har ett tips på den förra? Nåväl, nu blommar en vars namn jag vet: Masdevallia pinocchio.

Masdevallia pinocchio
Masdevallia pinocchio
Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1688
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping

Re: Vad står i blom?

Inlägg av TobiasB »

FrankD skrev: 18 feb 2019, 21:42 Ja, ibland tar det tid. Den här orkidén har jag om jag minns rätt haft i tre år och nu helt plötsligt blommar den. Har någon av specialisterna ett tips som kan leda till identifiering av arten? Säljaren jag fick den ifrån visste inte (och jag minns inte ens vem det var). Den har långa tillplattade pseudobulber med tydliga kanter, dvs inte runda släta.
Skickade bilden till Costa Rica och där hälsas det att det ser ut att vara Promenaea xanthina :D
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4801
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vad står i blom?

Inlägg av FrankD »

TobiasP skrev: 26 feb 2019, 17:57Skickade bilden till Costa Rica och där hälsas det att det ser ut att vara Promenaea xanthina :D
Wow. I den här föreningen stavas service med STORA bokstäver!
Jomparompa
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 17 nov 2018, 13:55
Började med grodor år: 2018
Ort: Getinge

Re: Vad står i blom?

Inlägg av Jomparompa »

Neoregelia lilliputiana
Neoregelia lilliputiana
Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1006
Blev medlem: 27 nov 2010, 12:57
Började med grodor år: 2011
Ort: Gotland
Kontakt:

Re: Vad står i blom?

Inlägg av Jolo »

Masdevallia herradurae blommar igen. :)Bild

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

/ Johan
Jomparompa
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 17 nov 2018, 13:55
Började med grodor år: 2018
Ort: Getinge

Re: Vad står i blom?

Inlägg av Jomparompa »

bulbophyllum lasiochilum
bulbophyllum lasiochilum
Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1006
Blev medlem: 27 nov 2010, 12:57
Började med grodor år: 2011
Ort: Gotland
Kontakt:

Re: Vad står i blom?

Inlägg av Jolo »

En mini Phalenopsis som jag provat i terrariet ett tag. Nu har den gått i blom. Riktigt kul faktiskt.Bild

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

/ Johan
Användarvisningsbild
classemann
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 10 apr 2017, 17:08
Började med grodor år: 2017
Ort: Borås

Re: Vad står i blom?

Inlägg av classemann »

Denna blommar nu efter 2 år, vet ej art namnet tyvärr.

På dagen.
D18_4338.JPG
På kvällen och natten.
D18_4349.JPG
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4801
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vad står i blom?

Inlägg av FrankD »

Mycket fint! Ser ut som Bulbophyllum dearei x lobbii.
Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1688
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping

Re: Vad står i blom?

Inlägg av TobiasB »

Bild
Platystele compacta, en riktig minsting :D
Skriv svar

Återgå till "Växter"