Lägg upp en grodbild på Frog a day! https://pilgift.se/viewtopic.php?f=18&t=384
Adams grodor
- PatrikNo
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 17 jul 2012, 14:18
- Började med grodor år: 2012
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adams grodor
Jag har testat att ha flera yngel i samma vatten. Så länge de inte har brist på mat så låter de andra vara. Det är min observation.
/Patrik
- tegnér
- SDS-medlem

- Inlägg: 402
- Blev medlem: 28 aug 2008, 14:50
- Började med grodor år: 2008
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adams grodor
Inte säker på hur de beter sig i fångenskap, utgick från de vetenskapliga artiklar som jag har läst och ifrån det som jag har observerat i naturen. De äggätande ynglen ser annorlunda ut i mundelarna än de som kannibaliserar. Anledningen att dom bara deponerar ynglen en och en har sannolikt att göra med att det är större överlevnadschans om dom utfodrar dem separat istället för i samma phytotelmata. Har du bevittnat att sirensis utfodrar med ägg? Det är väldigt spännande isåfall, vet inte om det gjorts några observationer på det i naturen.
- FrankD
- Styrelse

- Inlägg: 4801
- Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
- Började med grodor år: 2007
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Adams grodor
Som en av våra föredragshållare på en groddag berättade om (minns inte vem det var, men en av holländarna) funkar det utan problem att ha ynglen i grupp i lite större behållare (typ godislådor) om de bara får tillräckligt med mat. Det är så jag jag håller mina amazonicayngel, säg upp till 8 stycken tillsammans, och det har aldrig lett till problem. De är kannibaler när de sitter i sina vanliga små vattensamlingar men det verkar snarare bero på att de känner sig tvungna att slåss om resurser (plats och mat). Har inte försökt göra samma sak med t.ex. Dendrobates men det skulle förvåna mig om det skulle vara annorlunda.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Inlägg: 978
- Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
- Började med grodor år: 1960
- Ort: Vallentuna
Re: Adams grodor
Din förmodan stämmer. Det går utmärkt att ha t ex D.auratus tillsammans i större vattensamlingar (godislådor och akvarier). En sak man kan observera är deras 'triangel-dans' dvs att dom faktiskt håller små territorier genom att simma aggressivt för att hålla inkräktare ute. Yngel som på så sätt inte får plats halkar efter i utvecklingen och kan duka under, vilket naturligtvis gör att dom blir uppätna.FrankD skrev: ↑07 jun 2017, 13:19 De är kannibaler när de sitter i sina vanliga små vattensamlingar men det verkar snarare bero på att de känner sig tvungna att slåss om resurser (plats och mat). Har inte försökt göra samma sak med t.ex. Dendrobates men det skulle förvåna mig om det skulle vara annorlunda.
/Lars
-
BengtO
- Styrelse

- Inlägg: 1840
- Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
- Började med grodor år: 1986
- Ort: Stockholm
Re: Adams grodor
Sirensis är väldigt duktiga på att mata upp sina yngel. Ynglen har ju tom en signalfläck på nosen som ju knappast kan ha nån annan funktion än att kunna upptäckas (av föräldrarna?). Lär ju ofta använda vattenfylld bambu som deponeringsplatser. Så de skulle ju kunna finnas på ganska mörka platser, långt ner i ett bamburör.tegnér skrev: ↑07 jun 2017, 12:51Inte säker på hur de beter sig i fångenskap, utgick från de vetenskapliga artiklar som jag har läst och ifrån det som jag har observerat i naturen. De äggätande ynglen ser annorlunda ut i mundelarna än de som kannibaliserar. Anledningen att dom bara deponerar ynglen en och en har sannolikt att göra med att det är större överlevnadschans om dom utfodrar dem separat istället för i samma phytotelmata. Har du bevittnat att sirensis utfodrar med ägg? Det är väldigt spännande isåfall, vet inte om det gjorts några observationer på det i naturen.
-
BengtO
- Styrelse

- Inlägg: 1840
- Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
- Började med grodor år: 1986
- Ort: Stockholm
Re: Adams grodor
Finns ju teorier på att bla amazonica lägger "foderyngel". Dvs lägger flera yngel i varje vattenbehållare. Tryter maten äter den starkare upp dom svagare. Så fungerar dom oxå i mina terrarier om jag inte flyttar ut dom.
- FrankD
- Styrelse

- Inlägg: 4801
- Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
- Började med grodor år: 2007
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Adams grodor
Japp, samma sak här. Men om de gör det med flit är förstås högst oklart. Någon bör fråga dem.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
Re: Adams grodor
Det är nu bara 1 yngel i krukan.


Re: Adams grodor
Flytta idag 3ägg till en burk med lite alkottevatten.
Hoppas ja inte förstörde nått nu! d blir första gången ja flyttar ägg.
2 ser man ju att det är yngel i. det 3 är väl inte befruktat.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Hoppas ja inte förstörde nått nu! d blir första gången ja flyttar ägg.
2 ser man ju att det är yngel i. det 3 är väl inte befruktat.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
- tegnér
- SDS-medlem

- Inlägg: 402
- Blev medlem: 28 aug 2008, 14:50
- Började med grodor år: 2008
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adams grodor
Kul info Bengt! då har man lärt sig något nyttBengtO skrev: ↑07 jun 2017, 15:23Sirensis är väldigt duktiga på att mata upp sina yngel. Ynglen har ju tom en signalfläck på nosen som ju knappast kan ha nån annan funktion än att kunna upptäckas (av föräldrarna?). Lär ju ofta använda vattenfylld bambu som deponeringsplatser. Så de skulle ju kunna finnas på ganska mörka platser, långt ner i ett bamburör.tegnér skrev: ↑07 jun 2017, 12:51Inte säker på hur de beter sig i fångenskap, utgick från de vetenskapliga artiklar som jag har läst och ifrån det som jag har observerat i naturen. De äggätande ynglen ser annorlunda ut i mundelarna än de som kannibaliserar. Anledningen att dom bara deponerar ynglen en och en har sannolikt att göra med att det är större överlevnadschans om dom utfodrar dem separat istället för i samma phytotelmata. Har du bevittnat att sirensis utfodrar med ägg? Det är väldigt spännande isåfall, vet inte om det gjorts några observationer på det i naturen.