Också, vilka är de största/bästa suggorna matmässigt? Tänker att stora är bra och lättförökade är bra
Lägg upp en grodbild på Frog a day! https://pilgift.se/viewtopic.php?f=18&t=384
Mata med gråsuggor? Bästa suggorna?
Mata med gråsuggor? Bästa suggorna?
Har någon erfarenhet av att faktiskt mata med gråsuggor? Eller är det något folk mest kör i terrariet som nedbrytare? Jag har "de bruna snabba" och jag kan inte riktigt se hur jag skulle kunna fånga in dessa och mata med på ett lätt sätt 
Också, vilka är de största/bästa suggorna matmässigt? Tänker att stora är bra och lättförökade är bra
Också, vilka är de största/bästa suggorna matmässigt? Tänker att stora är bra och lättförökade är bra
- FrankD
- Styrelse

- Inlägg: 4801
- Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
- Började med grodor år: 2007
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Mata med gråsuggor? Bästa suggorna?
Om du vill ha stora och lättförökade foderdjur mata med råttor.
Skämt åsido, de stora gråsuggorna äter grodorna inte när suggorna är fullvuxna. Jag matar lite då och då med de små bruna och de vita. De burna förökar sig i mycket bra takt. Lägg en fuktig xaximbit med jäst på på odlingssubstratet, med jästen nedåt. Nästa dag kan du ta ut biten tillsammans med gråsuggorna som sitter på undersidan och lägga in den i terrariet. Helst i någon liten skål eller t.ex. ett kokosnötskal så att grodorna hinner äta gråsuggorna innan de försvinner.
Skämt åsido, de stora gråsuggorna äter grodorna inte när suggorna är fullvuxna. Jag matar lite då och då med de små bruna och de vita. De burna förökar sig i mycket bra takt. Lägg en fuktig xaximbit med jäst på på odlingssubstratet, med jästen nedåt. Nästa dag kan du ta ut biten tillsammans med gråsuggorna som sitter på undersidan och lägga in den i terrariet. Helst i någon liten skål eller t.ex. ett kokosnötskal så att grodorna hinner äta gråsuggorna innan de försvinner.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
Re: Mata med gråsuggor? Bästa suggorna?
Okej! Tack för tipsen
Tänker faktiskt främst detta till mina små pygmekameleonter
Fast Terribilis lär nog gilla dom med 
- FrankD
- Styrelse

- Inlägg: 4801
- Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
- Började med grodor år: 2007
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Mata med gråsuggor? Bästa suggorna?
Just det, terribilis tänkte jag inte på. De äter garanterat även de stora gråsuggorna – och kanske till och med råttor också. 
Tyvärr är de stora gråsuggorna lite svårare att få tag på eftersom de är så otroligt snabba. En sak som du kan prova är att gräva ner ett litet glas i odlingsburken, kanske med lite jäst i. De ramlar förmodligen ner och kan inte ta sig upp igen.
Tyvärr är de stora gråsuggorna lite svårare att få tag på eftersom de är så otroligt snabba. En sak som du kan prova är att gräva ner ett litet glas i odlingsburken, kanske med lite jäst i. De ramlar förmodligen ner och kan inte ta sig upp igen.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
Re: Mata med gråsuggor? Bästa suggorna?
Jag får testa lite helt enkelt
undra om man kan lägga dem i en petriskål utan att de kan ta sig ur?
- Hoggaforfan
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 22 okt 2014, 11:59
- Började med grodor år: 2014
- Ort: Karlshamn
Re: Mata med gråsuggor? Bästa suggorna?
Är bara bra att ha gråsuggor i terrariet, de är ju faktiskt städare
-
porcelain
- SDS-medlem

- Inlägg: 403
- Blev medlem: 07 maj 2012, 09:46
- Började med grodor år: 2005
- Ort: Österåker
Re: Mata med gråsuggor? Bästa suggorna?
Hoggaforfan: vilket blir ganska onödigt svar när frågan gäller hur en matar ex pygmekameleonter med gråuggor, inte hurvida dom är bra att ha i ett terrarie eller ej. 
- Hoggaforfan
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 22 okt 2014, 11:59
- Började med grodor år: 2014
- Ort: Karlshamn
Re: Mata med gråsuggor? Bästa suggorna?
Jag tänkte mest på att det inte gör något om de smiter ur matskålen. 