Testar funktionalitet med ite text i rutan för meddelanden vi kan lägga ut ovanför forumet.

Lägg upp en grodbild på Frog a day! https://pilgift.se/viewtopic.php?f=18&t=384

Tvätta bort kalkfläckar, hur ?

Övriga diskussioner.
Användarvisningsbild
Froggyboy
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 447
Blev medlem: 11 nov 2011, 08:47
Började med grodor år: 2011
Ort: Skoghall
Kontakt:

Tvätta bort kalkfläckar, hur ?

Inlägg av Froggyboy »

Tips på hur man tvättar bort dem ?
/Mattias
Användarvisningsbild
tegnér
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 28 aug 2008, 14:50
Började med grodor år: 2008
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tvätta bort kalkfläckar, hur ?

Inlägg av tegnér »

Citronsaft
Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1006
Blev medlem: 27 nov 2010, 12:57
Började med grodor år: 2011
Ort: Gotland
Kontakt:

Re: Tvätta bort kalkfläckar, hur ?

Inlägg av Jolo »

Brukar använda askorbinsyra, blanda i lite vatten, fukta trasa i det, torka bort kalkfläckarna och spola av.
/ Johan
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll

Re: Tvätta bort kalkfläckar, hur ?

Inlägg av HåkanP »

Finns ett enkelt alternativ - osmos eller regnvatten och en "mirakel trasa"!

Trodde det var båg då de Ekologiska fönsterputsarna kom till jobbet i somras för att ta bort 2 års ingrodd skit...
Resultatet går inte att skilja åt från kemiskt putsade fönster.
Senast redigerad av 1 HåkanP, redigerad totalt 11 gånger.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7208
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Kontakt:

Re: Tvätta bort kalkfläckar, hur ?

Inlägg av RicardH »

Jag har en kladdig variant:
1. stryk en citronskiva över hela glasytan.
2. spraya med vatten
3. torka.
Klart.

Nackdel: kladdig
Fördel: luktar gott! ;)
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Användarvisningsbild
Froggyboy
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 447
Blev medlem: 11 nov 2011, 08:47
Började med grodor år: 2011
Ort: Skoghall
Kontakt:

Re: Tvätta bort kalkfläckar, hur ?

Inlägg av Froggyboy »

Tack för tipsen, återkommer.
/Mattias
Anton666
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 105
Blev medlem: 01 sep 2011, 23:49
Började med grodor år: 2011
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Tvätta bort kalkfläckar, hur ?

Inlägg av Anton666 »

åter kommer med bästa resultat förhoppningsvis ;)
Användarvisningsbild
Froggyboy
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 447
Blev medlem: 11 nov 2011, 08:47
Började med grodor år: 2011
Ort: Skoghall
Kontakt:

Re: Tvätta bort kalkfläckar, hur ?

Inlägg av Froggyboy »

Har testad m askorbinsyra, blev bättre men inte helt bra. Skall testa citronskiva senare i kväll.
/Mattias
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Inlägg: 1663
Blev medlem: 07 aug 2008, 22:30
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå

Re: Tvätta bort kalkfläckar, hur ?

Inlägg av jsl »

Den var ny. Det måste jag prova vid tillfälle för det låter ju helt osannolikt :)
Håkan skrev:Finns ett enkelt alternativ - osmos eller regnvatten och en "mirakel trasa"!

Trodde det var båg då de Ekologiska fönsterputsarna kom till jobbet i somras för att ta bort 2 års ingrodd skit...
Resultatet går inte att skilja åt från kemiskt putsade fönster.
Anton666
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 105
Blev medlem: 01 sep 2011, 23:49
Började med grodor år: 2011
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Tvätta bort kalkfläckar, hur ?

Inlägg av Anton666 »

tagit t-röd? målar tvätt?

jag brukar torra med t-röd. eller liknade
Skriv svar

Återgå till "Övrigt"