Lägg upp en grodbild på Frog a day! https://pilgift.se/viewtopic.php?f=18&t=384
nytt bygge
-
niake
- Tidigare SDS-medlem

- Inlägg: 22
- Blev medlem: 09 feb 2011, 20:23
- Började med grodor år: 2011
- Ort: Västerås
Re: nytt bygge
Kör min hela tiden har gjort de i 2 veckors tid.
- RogerL
- SDS-medlem

- Inlägg: 841
- Blev medlem: 05 mar 2011, 20:50
- Började med grodor år: 2008
- Ort: Uppsala
nytt bygge
Kör min hela tiden. Gjort det i tre veckor och nu börjar det bli grönt. Dock pratade jag med Micke Dusk:s kollega på groddagen och han menade att det räckte med ett köra en stund några gånger per dygn. Jag kör även duschning tre ggr per dygn.
Roger
Roger
- johan_86
- Tidigare SDS-medlem

- Inlägg: 546
- Blev medlem: 25 jan 2010, 20:26
- Började med grodor år: 2011
- Ort: Ängelholm
Re: nytt bygge
ok. så pass..Roger skrev:Kör min hela tiden. Gjort det i tre veckor och nu börjar det bli grönt. Dock pratade jag med Micke Dusk:s kollega på groddagen och han menade att det räckte med ett köra en stund några gånger per dygn. Jag kör även duschning tre ggr per dygn.
Roger
har fått för mig att växterna inte tål så mycket fukt
- johan_86
- Tidigare SDS-medlem

- Inlägg: 546
- Blev medlem: 25 jan 2010, 20:26
- Började med grodor år: 2011
- Ort: Ängelholm
Re: nytt bygge
har stött redan på problem med bevattningen.
har en eheim compact 600 pump till bevattningen.
den ska klara av att tryckaupp vatten till 1,3m höjd.
men konstigt nog så kommer det bara vatten i en liten del av strilröret. har blåst rent röret o till o med borrat upp hålen lite.
men ändå så kommer det bara vatten en bit i början av strilrören.
fattar inte varför.. någon som har några idéer?
har en eheim compact 600 pump till bevattningen.
den ska klara av att tryckaupp vatten till 1,3m höjd.
men konstigt nog så kommer det bara vatten i en liten del av strilröret. har blåst rent röret o till o med borrat upp hålen lite.
men ändå så kommer det bara vatten en bit i början av strilrören.
fattar inte varför.. någon som har några idéer?
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Inlägg: 787
- Blev medlem: 20 nov 2010, 18:52
- Började med grodor år: 2011
- Ort: Lima
Re: nytt bygge
Troligtvis för lite tryck i pumpen, eller har du kollat så inte du har ställt ner flödet på pumpen? Använder compact 1000 till mitt terrarium (dock bara testkört) och den verkar då orka pumpa hela slängan 1meter upp och 1,5m där strilröret är. Låter som man har duschen på. 
- johan_86
- Tidigare SDS-medlem

- Inlägg: 546
- Blev medlem: 25 jan 2010, 20:26
- Började med grodor år: 2011
- Ort: Ängelholm
Re: nytt bygge
Exelon skrev:Troligtvis för lite tryck i pumpen, eller har du kollat så inte du har ställt ner flödet på pumpen? Använder compact 1000 till mitt terrarium (dock bara testkört) och den verkar då orka pumpa hela slängan 1meter upp och 1,5m där strilröret är. Låter som man har duschen på.
ok låter som att jag ska skicka tillbaka pumpen och ta compact 1000 istället då då..
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Inlägg: 787
- Blev medlem: 20 nov 2010, 18:52
- Började med grodor år: 2011
- Ort: Lima
Re: nytt bygge
Har en 600 med men den driver vattenfallet vilket den duger till.
Köper alltid (numera iaf) en modell kraftigare filter/pumpar än vad jag igentligen behöver just nu, För det är enklare att ha kraften ist för att önska man hade den. Det går ju alltid ställa ner flödet om det blir för mycket.
Men kolla om du har möjligheten om du har en slang till övers för det är ju inte bara trycket upp till höjden utan den måste ju kunna trycka ut vattnet igenom dom små hålen.
Köper alltid (numera iaf) en modell kraftigare filter/pumpar än vad jag igentligen behöver just nu, För det är enklare att ha kraften ist för att önska man hade den. Det går ju alltid ställa ner flödet om det blir för mycket.
Men kolla om du har möjligheten om du har en slang till övers för det är ju inte bara trycket upp till höjden utan den måste ju kunna trycka ut vattnet igenom dom små hålen.
- johan_86
- Tidigare SDS-medlem

- Inlägg: 546
- Blev medlem: 25 jan 2010, 20:26
- Började med grodor år: 2011
- Ort: Ängelholm
Re: nytt bygge
då har man börjat se lite växtlighet och mossa som börjar titta fram i bakgrunden. 
- johan_86
- Tidigare SDS-medlem

- Inlägg: 546
- Blev medlem: 25 jan 2010, 20:26
- Började med grodor år: 2011
- Ort: Ängelholm
Re: nytt bygge
har en liten fundering..
det är så att det blir ganska mycket kondens/fukt på skjutglasen så att man knappt ser in.
vad kan detta bero på??
det är så att det blir ganska mycket kondens/fukt på skjutglasen så att man knappt ser in.
vad kan detta bero på??
Re: nytt bygge
För dålig luftcirkulation. Jag har en liten 12 v fläkt som går lite då och då för att hålla fukten borta i de terrarier där jag har problem med fukt på frontglsaen