Sida 1 av 1
Imma på linsen
Postat: 26 feb 2009, 10:08
av PittoresktMangel
En sak jag tänkte på när jag fotograferade på Universeum var att linsen på kameran immade igen jättesnabbt, i regnskogen. Finns det något enkelt sätt att åtgärda detta problem?
Re: Imma på linsen
Postat: 26 feb 2009, 10:38
av FrankD
Japp, vänta tills det har lagt sig, dvs till linsens temperatur har anpassats till omgivningstemperaturen.

Re: Imma på linsen
Postat: 26 feb 2009, 10:43
av PittoresktMangel
Funkar det alltså? Ska jag låta bli att torka av den under tiden?
Re: Imma på linsen
Postat: 26 feb 2009, 10:43
av Pny
Torka av den?
Imma uppkommer pga temperatur-växlingen i kombination med den höga luftfuktigheten i regnskogen, väntar man en stund så minskar problemen.
EDIT: Andra han före...
Re: Imma på linsen
Postat: 26 feb 2009, 11:19
av PittoresktMangel
Problemet var att imman kom på säkert en sekund. Så jag hann inte ens fokusera innan det var imma igen. Men jag ska vänta ett tag nästa gång. Tackar!

Re: Imma på linsen
Postat: 26 feb 2009, 12:34
av tummen
PittoresktMangel skrev:Problemet var att imman kom på säkert en sekund. Så jag hann inte ens fokusera innan det var imma igen. Men jag ska vänta ett tag nästa gång. Tackar!

När jag var där och fotade tog det nå´n kvart ungefär innan kameran blivit varm, då försvann imman, den tid det tar för kameran att värmas upp när du kommit in i regnskogen på Universeum kan du ju alltid använda till att reka anläggningen så du är förberedd när du skall börja fota. Ibland/ofta är inte grodorna så lätta att hitta.....
