Lägg upp en grodbild på Frog a day! https://pilgift.se/viewtopic.php?f=18&t=384
Svenska amfibier
-
Andreas
- Tidigare SDS-medlem

- Inlägg: 36
- Blev medlem: 05 dec 2014, 17:00
- Började med grodor år: 2014
- Ort: Lund
Re: Svenska amfibier
Visst är det en mindre vattensalamander:) Har den inga fjäll så kan du vara säker på att det inte är en reptil. Hade det varit en större vattensalamander så hade den varit mörkare. En vuxen större vattensalamander har dessutom knottrig hud. Lite märkligt att den är ute och traskar så öppet på dagen. Kan visserligen ses dagtid i lekvatten men det är ju bara under våren.
Re: Svenska amfibier
Nu är våren i antågande vilket syns i ett av mina närmaste naturreservat!



Men vilken art kan det vara? Är det paddor eller grodor? Har svårt att se skillnad på dem.



Men vilken art kan det vara? Är det paddor eller grodor? Har svårt att se skillnad på dem.
Re: Svenska amfibier
Fina bilder
Rana temporaria (Vanlig groda).
- FrankD
- Styrelse

- Inlägg: 4801
- Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
- Började med grodor år: 2007
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Svenska amfibier
Ja, jättefina. De tyckte nog att det var dax att komma igång nu då det blir groddag. 
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
Re: Svenska amfibier
(Överst) Mindre vattensalamander, Lissotriton vulgaris

Större vattensalamander, Triturus cristatus


Större vattensalamander, Triturus cristatus

-
Andreas
- Tidigare SDS-medlem

- Inlägg: 36
- Blev medlem: 05 dec 2014, 17:00
- Började med grodor år: 2014
- Ort: Lund
Re: Svenska amfibier
Bra och pedagogiska bilder! Notera de små vita fläckarna på den större vattensalamandern. Ett bra sätt att skilja dem åt om man skulle vara osäker.
Re: Svenska amfibier
Next gen Bufo bufo under utveckling.


Re: Svenska amfibier
Skåne eller?
Re: Svenska amfibier
Yes, var nere över helgen. Många fina observationer 