Testar funktionalitet med ite text i rutan för meddelanden vi kan lägga ut ovanför forumet.

Lägg upp en grodbild på Frog a day! https://pilgift.se/viewtopic.php?f=18&t=384

Vad står i blom?

Levande växter och plantor, arter, ljusbehov mm...
Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1688
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping

Re: Vad står i blom?

Inlägg av TobiasB »

RicardH skrev: 06 maj 2017, 15:13 De skall ha snudd på undevattensblött eller? Tänker på javamossan jag ser ...
Väldigt fina ...
Tackar :) Inte nödvändigtvis. De står gärna i fuktig mossa, men klarar av lite perioder av torka också.

Både min R. dodsonii och min R. iris sitter i javamossa.
stamel
Inlägg: 77
Blev medlem: 14 aug 2013, 13:44
Började med grodor år: 2013
Ort: Täby

Re: Vad står i blom?

Inlägg av stamel »

Neoregelia sp tror jag.
Bilagor
IMG_2692.png
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7208
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Kontakt:

Vad står i blom?

Inlägg av RicardH »

Hulteke bjuder på gurkorkidén Coelogyne fimbriata som inhandlades av Mikael Gustavsson på Groddagen i Gränna den 26 november.
Bild
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1688
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping

Re: Vad står i blom?

Inlägg av TobiasB »

Idag blommar lilla Pleurothallis rowleei 'white' i mitt orkidéterrarium på jobbet :) En så liten blommande orkidé har eleverna aldrig sett ;)

Bild

Bild
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4801
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vad står i blom?

Inlägg av FrankD »

Oj vad fin den var. Hur små är de enstaka blommorna?
Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1688
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping

Re: Vad står i blom?

Inlägg av TobiasB »

FrankD skrev: 12 maj 2017, 08:47 Oj vad fin den var. Hur små är de enstaka blommorna?
Eller hur! :) 7-8 mm på längden.
Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 905
Blev medlem: 16 okt 2010, 17:13
Började med grodor år: 2010
Ort: Vänersborg

Re: Vad står i blom?

Inlägg av MarcusL »

Nu blommar Restrepia dodsonii som jag fick av Tobbe tidigare i vår. Bild
Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1688
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping

Re: Vad står i blom?

Inlägg av TobiasB »

Wohoo! Så tacksamt släkte :)
Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1688
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping

Vad står i blom?

Inlägg av TobiasB »

Blommor måste inte alltid vara färgglada och flashiga. För min epifytiska Anthurium sp. räcker detta gott för pollinationen :) Tyvärr är den lite ensam där inne.

Bild
Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1688
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping

Re: Vad står i blom?

Inlägg av TobiasB »

Nu blommar min enorma Neoregilia variegata inne hos R. summersi!

Bild
Skriv svar

Återgå till "Växter"