Testar funktionalitet med ite text i rutan för meddelanden vi kan lägga ut ovanför forumet.

Lägg upp en grodbild på Frog a day! https://pilgift.se/viewtopic.php?f=18&t=384

Skötselråd för D nubeculosus

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors

Skötselråd för D nubeculosus

Inlägg av mats_wikstrom »

Holland är ju lite spännande. Det är ju lite olika vilka grodor som är " lagliga" från land till land. Mysteriosus får de inte hålla. Men sen hittar man såna här på deras träffar. Ja, jag vet Roger, de är inte bruna men, men...

Nu undrar jag om nån har erfarenhet? Gubben som sålde dem menade att de behöver ett 150 högt terrarium , han menade också att det behövs två honor som lägger foderägg för att ynglen skall utvecklas, en dominant som befruktar å en som han kallade jungfraubeklaadenkikker. Det blev lite dyrt med dessa tre, och nu har jag vad jag tror är två hanar. Förstås. Så har nån koll om detta äggföderi faktiskt stämmer? En är lite undernärd, Men de har ett spännande läte, låter lite som en hes hackspett.


FB_IMG_1491071394795.jpg
Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 905
Blev medlem: 16 okt 2010, 17:13
Började med grodor år: 2010
Ort: Vänersborg

Re: Skötselråd för D nubeculosus

Inlägg av MarcusL »

[emoji23][emoji23][emoji23]
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4801
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Skötselråd för D nubeculosus

Inlägg av FrankD »

Ja, de behöver 150 cm höjd varav ungefär 120 cm ska vara vatten. De dyker nämligen lika gärna som andra dendrobatider klättrar, eftersom de som mest äter cyclops. Sedan är det inte så förvånande att de låter som de gör, för de hackar nämligen hål i bakgrunden där de föder upp sina ungar.
Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors

Re: Skötselråd för D nubeculosus

Inlägg av mats_wikstrom »

Det var ett litet aprilskämt :)
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7208
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Kontakt:

Re: Skötselråd för D nubeculosus

Inlägg av RicardH »

Franks inlägg och din förklaring efter gör min dag Mats!
Väldigt roligt!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"