Lägg upp en grodbild på Frog a day! https://pilgift.se/viewtopic.php?f=18&t=384
Svenska amfibier
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Inlägg: 787
- Blev medlem: 20 nov 2010, 18:52
- Började med grodor år: 2011
- Ort: Lima
Re: Svenska amfibier
Inte i mitten av sverige heller tyvärr. Väldigt fin groda!
Re: Svenska amfibier
Kom och tänka på denna bild som jag tog för några år sedan när jag och några kompisar rodde gummibåt från Lund till Lomma.

Hyla arborea eller bara väldigt grön Rana arvalis?

Hyla arborea eller bara väldigt grön Rana arvalis?
-
BengtO
- Styrelse

- Inlägg: 1840
- Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
- Började med grodor år: 1986
- Ort: Stockholm
Re: Svenska amfibier
Ätlig groda, Rana esculenta
- Frogfarmer
- SDS-medlem

- Inlägg: 111
- Blev medlem: 04 okt 2009, 00:11
- Började med grodor år: 2008
- Ort: Falkenberg
- Kontakt:
Re: Svenska amfibier
Trevliga bilder. Bra initiativ!
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Inlägg: 787
- Blev medlem: 20 nov 2010, 18:52
- Började med grodor år: 2011
- Ort: Lima
Re: Sv: Svenska amfibier
Var och störde dessa två med ett foto. Var väl minst 8 par som lekte plus massa singlar.
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

- Inlägg: 1239
- Blev medlem: 17 dec 2008, 18:42
- Började med grodor år: 2008
- Ort: Bro
Re: Svenska amfibier
Fina grodor och paddor alla! Kul att se. Finns mycket fina djur i vår svenska natur.
Jag har försökt spendera lite mer tid i naturen nu. Här är två bilder från mina senaste bravader.
Lissotriton vulgaris i lekdräkt.

Rana arvalis var. nigromaculata.

Jag har försökt spendera lite mer tid i naturen nu. Här är två bilder från mina senaste bravader.
Lissotriton vulgaris i lekdräkt.

Rana arvalis var. nigromaculata.

Grodor och huggormar
-
BengtO
- Styrelse

- Inlägg: 1840
- Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
- Började med grodor år: 1986
- Ort: Stockholm
Re: Svenska amfibier
Väldigt läcker groda. Fick precis rapport om att Klockgrodorna spelar i Svartkylie(Skåne). Ska snart ner och kika på dom
Re: Svenska amfibier
Visst har vi fina groddjur även i Sverige. Bidrar här med två kort från vårens inventering.
Större vattensalamander (Triturus cristatus).
Hane i lekdräkt övre bild och en hona nedre bild.
Större vattensalamander (Triturus cristatus).
Hane i lekdräkt övre bild och en hona nedre bild.
/Viktoria
- FredrikSp
- Tidigare SDS-medlem

- Inlägg: 145
- Blev medlem: 14 aug 2012, 15:02
- Började med grodor år: 2013
- Ort: Karlskoga
Re: Sv: Svenska amfibier
Den här tråden är verkligen en fröjd.

Husdjur utomhus bor i hålet som jag grävde till pumpen till poolen.
Skickat från min C6903 via Tapatalk

Husdjur utomhus bor i hålet som jag grävde till pumpen till poolen.
Skickat från min C6903 via Tapatalk
Re: Svenska amfibier
Några bilder på Hyla arborea och en på Bombina Bombina, jag har dom här grodorna runt hörnet där jag bor.
Är vårens största höjdpunkt när man hittar dom första, höra deras spel på vårkvällen är en uppöevelse.
Allt arbete som dom har lagt ner på grodvatten och miljöer har gett ett bra resultat.
Har vissa dagar sett totalt mellan 30-60 lövgrodor i olika storlekar och åldrar på ett litet område.
Men tar nog några månader till innan jag ser dom första även om den merologiska våren har kommit till Skåne.
Är vårens största höjdpunkt när man hittar dom första, höra deras spel på vårkvällen är en uppöevelse.
Allt arbete som dom har lagt ner på grodvatten och miljöer har gett ett bra resultat.
Har vissa dagar sett totalt mellan 30-60 lövgrodor i olika storlekar och åldrar på ett litet område.
Men tar nog några månader till innan jag ser dom första även om den merologiska våren har kommit till Skåne.